Sponsor actie - Reisverslag uit Ruangwa, Tanzania van Susanne Beentjes - WaarBenJij.nu Sponsor actie - Reisverslag uit Ruangwa, Tanzania van Susanne Beentjes - WaarBenJij.nu

Sponsor actie

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

12 April 2009 | Tanzania, Ruangwa

“IMPROVE MATERNAL HEALTH…” HELPT U MEE?

Wist u dat jaarlijks 500.000 vrouwen sterven door complicaties tijdens zwangerschap of bevalling? Dat de helft daarvan voorkomt in Sub-Sahara Afrika? Dat 1 op de 24 vrouwen in Tanzania kans heeft om te sterven tijdens haar leven aan complicaties tijdens zwangerschap of bevalling (in vergelijking met 1 op de 8000 in de geindustraliseerde landen!)?

Bovenstaande woorden hebben mij niet meer los gelaten sinds ik ze voor het eerst las én besefte…….
Ik was zeker van mijn doel: een stage gerelateerd aan de gezondheid van de zwangere vrouw.
Met alle goede moed, geluk en dankbare hulp van velen, is het uiteindelijk toch gelukt en ga ik mijn “droom-stage” volgen in Tanzania! In de periode april en mei zal ik mijn onderzoek uitvoeren in het plaatsje Ruangwa en in de periode juni en juli in Lindi, beide gelegen in het zuiden van Tanzania. In deze regio komen thuisbevallingen frequenter voor dan bevallingen in een medisch centrum. Indien er bij een thuisbevalling onvoldoende of géén medisch geschoold personeel aanwezig is en het benodigde materiaal ontbreekt, heeft zowel de moeder als haar kind een verhoogde kans om te sterven. De keuze van de plaats van bevallen kan beïnvloed worden door praktische factoren, zoals medische kosten, kwaliteit van zorg, afstand en vervoer naar een medisch centrum, maar ook sociale en culturele factoren. Hierbij kunt u denken aan tradities en de rol van de vrouw binnen een gemeenschap. Ik ga onderzoek doen naar de invloed van deze sociale en culturele factoren op de uiteindelijke plaats van bevallen.

Na de stage-periode is het tijd om Tanzania verder te ontdekken! Nog voor het idee van de stage heb ik mijzelf eens verleid met de gedachte om ooit in mijn leven op het hoogste punt van Afrika te staan, de Kilimanjaro (5895m)! En mocht ik daar nu net dit jaar al de kans voor krijgen…In augustus ga ik de Kilimanjaro beklimmen! Een barre tocht van 7 dagen, waarvan gemiddeld maar 60 procent van de klimmers de top haalt…! Naast een mentale- en fysieke conditie, lijkt het mij goed om met een bepaald doel de berg te trotseren: Een sponsoractie voor de Stichting Afyalimu (uit het Swahili: Afya=gezondheid, Elimu=onderwijs)! De stichting is opgezet door mijn stage-begeleider Bastiaan Jager (tropenarts) en zijn vrouw Jenny van der Vinne (lerares) woonachtig in Ruangwa. Met het ingezamelde geld helpen ze mensen direct door kleinschalige projecten op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs en voorlichting. Naast doorlopende acties, zijn een aantal doelen voor het jaar 2009: het opknappen van de kinderafdeling, echo-apparataat, materiaal en meubilair voor in de operatiekamer, gratis medicijnen voor de kinderafdeling, extra schoolbanken, sponsoring van leerlingen voor het voortgezet onderwijs en overdekte voetpaden naar het ziekenhuis.

Spreekt het u aan om Stiching Afyalimu te helpen om haar doelen te bereiken,
dan kunt u hiervoor een bijdrage storten op rek.nr. 8075866 t.n.v. A.M.C. Beentjes-Mooij
te De Rijp, onder vermelding van ‘Kili voor Afyalimu’.

Uw bijdrage zal voor mij een extra stimulans zijn om met uiterste kracht en doorzettingsvermogen de top van de Kilimanjaro te bereiken! Via de website susannebeentjes.waarbenjij.nu kunt u meegenieten van mijn ervaringen en zal ik u op de hoogte houden van de sponsoractie.

Bedankt en lieve groet! Susanne.

27 maart vlieg ik naar Tanzania en 28 augustus weer terug naar huis :)
Mocht u een bijdrage willen geven ten gunste van mijn verblijf in Tanzania of de voorbereidingen voor de Kilimanjaro dan ben ik u ontzettend dankbaar. U kunt dan uw bijdrage overmaken op rek.nr. 8127159 t.n.v. S.C. Beentjes te De Rijp.

• 17 April 2009 - 17:14

Roos De Groot: