Sponsor actie - Reisverslag uit Ruangwa, Tanzania van Susanne Beentjes - WaarBenJij.nu Sponsor actie - Reisverslag uit Ruangwa, Tanzania van Susanne Beentjes - WaarBenJij.nu

Sponsor actie

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

12 April 2009 | Tanzania, Ruangwa

“IMPROVE MATERNAL HEALTH…” HELPT U MEE?

Wist u dat jaarlijks 500.000 vrouwen sterven door complicaties tijdens zwangerschap of bevalling? Dat de helft daarvan voorkomt in Sub-Sahara Afrika? Dat 1 op de 24 vrouwen in Tanzania kans heeft om te sterven tijdens haar leven aan complicaties tijdens zwangerschap of bevalling (in vergelijking met 1 op de 8000 in de geindustraliseerde landen!)?

Bovenstaande woorden hebben mij niet meer los gelaten sinds ik ze voor het eerst las én besefte…….
Ik was zeker van mijn doel: een stage gerelateerd aan de gezondheid van de zwangere vrouw.
Met alle goede moed, geluk en dankbare hulp van velen, is het uiteindelijk toch gelukt en ga ik mijn “droom-stage” volgen in Tanzania! In de periode april en mei zal ik mijn onderzoek uitvoeren in het plaatsje Ruangwa en in de periode juni en juli in Lindi, beide gelegen in het zuiden van Tanzania. In deze regio komen thuisbevallingen frequenter voor dan bevallingen in een medisch centrum. Indien er bij een thuisbevalling onvoldoende of géén medisch geschoold personeel aanwezig is en het benodigde materiaal ontbreekt, heeft zowel de moeder als haar kind een verhoogde kans om te sterven. De keuze van de plaats van bevallen kan beïnvloed worden door praktische factoren, zoals medische kosten, kwaliteit van zorg, afstand en vervoer naar een medisch centrum, maar ook sociale en culturele factoren. Hierbij kunt u denken aan tradities en de rol van de vrouw binnen een gemeenschap. Ik ga onderzoek doen naar de invloed van deze sociale en culturele factoren op de uiteindelijke plaats van bevallen.

Na de stage-periode is het tijd om Tanzania verder te ontdekken! Nog voor het idee van de stage heb ik mijzelf eens verleid met de gedachte om ooit in mijn leven op het hoogste punt van Afrika te staan, de Kilimanjaro (5895m)! En mocht ik daar nu net dit jaar al de kans voor krijgen…In augustus ga ik de Kilimanjaro beklimmen! Een barre tocht van 7 dagen, waarvan gemiddeld maar 60 procent van de klimmers de top haalt…! Naast een mentale- en fysieke conditie, lijkt het mij goed om met een bepaald doel de berg te trotseren: Een sponsoractie voor de Stichting Afyalimu (uit het Swahili: Afya=gezondheid, Elimu=onderwijs)! De stichting is opgezet door mijn stage-begeleider Bastiaan Jager (tropenarts) en zijn vrouw Jenny van der Vinne (lerares) woonachtig in Ruangwa. Met het ingezamelde geld helpen ze mensen direct door kleinschalige projecten op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs en voorlichting. Naast doorlopende acties, zijn een aantal doelen voor het jaar 2009: het opknappen van de kinderafdeling, echo-apparataat, materiaal en meubilair voor in de operatiekamer, gratis medicijnen voor de kinderafdeling, extra schoolbanken, sponsoring van leerlingen voor het voortgezet onderwijs en overdekte voetpaden naar het ziekenhuis.


Spreekt het u aan om Stiching Afyalimu te helpen om haar doelen te bereiken,
dan kunt u hiervoor een bijdrage storten op rek.nr. 8075866 t.n.v. A.M.C. Beentjes-Mooij
te De Rijp, onder vermelding van ‘Kili voor Afyalimu’.


Uw bijdrage zal voor mij een extra stimulans zijn om met uiterste kracht en doorzettingsvermogen de top van de Kilimanjaro te bereiken! Via de website susannebeentjes.waarbenjij.nu kunt u meegenieten van mijn ervaringen en zal ik u op de hoogte houden van de sponsoractie.

Bedankt en lieve groet! Susanne.


27 maart vlieg ik naar Tanzania en 28 augustus weer terug naar huis :)
Mocht u een bijdrage willen geven ten gunste van mijn verblijf in Tanzania of de voorbereidingen voor de Kilimanjaro dan ben ik u ontzettend dankbaar. U kunt dan uw bijdrage overmaken op rek.nr. 8127159 t.n.v. S.C. Beentjes te De Rijp.

  • 17 April 2009 - 17:14

    Roos De Groot:

    goed bezig Susie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Ruangwa

Tanzania!!

Recente Reisverslagen:

01 September 2009

Verslag van de Kili en safari

21 Augustus 2009

DE TOP IS BEREIKT!!!

04 Augustus 2009

Karibu Kilimanjaro!

16 Juli 2009

Er is een tijd van komen en gaan...

23 Juni 2009

Lindi Town: jua, ufukwe, bahari!
Susanne

Hoi allemaal! Zoals jullie weten ga ik voor twee maanden vrijwilligerswerk doen in Ghana! Ik woon eerst voor 5 weken bij een modern ghanees gastgezin en daarna voor 3 weken bij een gezin in een traditioneel dorpje. Ik ga lichamelijk gehandicapten vrouwen engelse les geven. smiddags geef ik hun oudere kinderen les en doe ik spelletjes met de jongsten.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 616
Totaal aantal bezoekers 37863

Voorgaande reizen:

27 Maart 2009 - 28 Augustus 2009

Tanzania!!

02 Juli 2007 - 03 September 2007

Ghana!!

Landen bezocht: