Home-town, the place to be. - Reisverslag uit Ruangwa, Tanzania van Susanne Beentjes - WaarBenJij.nu Home-town, the place to be. - Reisverslag uit Ruangwa, Tanzania van Susanne Beentjes - WaarBenJij.nu

Home-town, the place to be.

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

27 April 2009 | Tanzania, Ruangwa

Ja, al aardig gesettled…Nu vier weken hier in Ruangwa.

Vorig weekend een filmavondje georganiseerd. Voor velen de eerste beproeving met ‘the cinema’ en beelden uit de rijke landen. Ook was Bastiaan (m’n supervisor) vorige week jarig. Lekker gegeten bij hun thuis en een party voor al het personeel van het ziekenhuis. Alle tanzanianen dronken na 1 warm biertje. Gedanst als een afrikaantje met swingende heupen.

Dit weekend zijn Hang en ik naar Mtwara geweest. Even een pauze en een dagje relaxen op het strand. Na 6 uur lange reis aangekomen in Mtwara. Daar father Wittmar ontmoet. Een vriendelijk man uit Duitsland, maar woont al 50jr in Tanzania. Dit was de tip van Bastiaan en Jenny. Father Wittmar heeft namelijk een groot huis aan zee die hij verhuurd (voor maar 8euro/nacht!), maar alleen voor katholieken of goede kennissen (en dat zijn wij..!). Echt een paradijsje. Savonds heerlijk vis gegeten bij een hotel iets verder op. De volgende dag naar de vismarktje geweest aan zee. Een groot stuk sardien gekocht. Een grote groep mensen stond nieuwsgierig om ons heen, want een mzungu (=blanke) die vis koopt…Er lag trouwens ook een hele grote rog op het strand/de markt en een kleine haai van 1.5 meter. Dood uiteraard. Die dag ook lekker gezwommen en gesnorkeld. Niemand in de buurt. Alleen de zee en wij. Tegen de avond nog wat volleybal gespeeld met een groepje tanzanianen (btw: ook hier in Mtwara en omstreken geen/weinig blanken te bekennen). In de nacht hevige storm en regen. In Ruangwa waren ze blij, want ook daar regende het. De volgende dag weer terug naar Ruangwa, maar niet voordat we wat goede boodschappen in Mtwara hebben gedaan: chips, chocolade, avocado, … zeg maar bijna alles wat we in Ruangwa niet hebben. Van Nanganga naar Ruangwa is er geen lokaal vervoer. Dus op de gok dat we toevallig met iemand mee kunnen liften…enja, mazzel, er ging net een auto richting Ruangwa dus we konden mee in de laadbak. Af en toe even stoppen, want de auto kreeg het te heet. Thuis in Ruangwa welkom geheten door Sakenda, Beck, en Wanafrida: Tulikukosa! (we have missed you!). Lieve mensen.

Stage-nieuws:

- - Een aantal ‘at-random interviews’ gehouden met bewoners uit het dorp: hun mening en ideeen over bevallen thuis cq in het ziekenhuis. Leuk en interessant om te doen!

- - Mijn nieuwe tolk (vrouwelijke-) Grace (48jr)! Een geschenk uit de hemel J Haar engels is niet zo heel goed, maar we begrijpen elkaar goed. Ze kan de vrouwen tijdens de interviews goed op hun gemak brengen. Ze is missionaris voor de kerk. Elke avond bidt ze voor me dat het goed zal gaan met mij en het onderzoek. Hihi, erg lief.. J

- - Uit de interviews al een aantal interessante gegevens: een duivel die zorgt voor onvruchtbaarheid/abortus; vrouwen dragen een klein mesje bij zich voor noodgeval, als de baby komt kunnen ze de navelstreng doorsnijden; sommige vrouwen geloven dat je je niet mag voorbereiden (kopen v. kleding, geld sparen, etc) voor de komst van de baby, doe je dat wel, dan zal de baby sterven.

- - Vrouwen die thuis bevallen worden meestal geholpen door een local/traditional midwife (ookwel Traditional Birth Attendant genoemd). Daarom bedacht ik me dat het erg goed zou zijn om enkele interviews te doen met TBAs. Vorige week de eerste interview gedaan met een TBA uit het dorp: twee uur lang gesproken over haar ervaringen, wat ze doet tijdens een bevalling, wat als er problemen voorkomen, etc. Was erg interessant! Mocht ze een bevalling hebben, dan laat ze het me weten. Dan kan ik met eigen ogen zien wat ze doet/niet doet…

Nog drie weken hier in Ruangwa. Dat vliegt de tijd voorbij. Er moet nog veel gebeuren voor het onderzoek. We zijn nog van plan om ook enkele andere healthcare centres te bezoeken. Hang focust haar onderzoek namelijk op de kwaliteit van de maternity care (zorg rondom zwangerschap en bevalling).

Ok, dit was het wel weer even voor nu.

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie! Bedankt voor de leuke en lieve berichten!



Badaaye! Sister Suzy






  • 28 April 2009 - 07:19

    Leep:

    Lieve Suus,

    Ik heb wederom genoten van je verhaal. Je lijkt al helemaal te zijn opgenomen in de samenleving van Ruangwa! Erg interessant ook om te lezen wat de vrouwen je zoal vertellen tijdens je interviews! Wat een wereld van verschil met een zwangerschap/bevalling in NL.. Ik heb afgelopen week op de afdeling Neonatologie veel vrouwen gesproken die net bevallen waren en prematuurtjes onderzocht. Gister helaas moeten besluiten om mijn co-schap te beeindigen, ik kan het gewoon nog niet aan.. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen. Lieve Suusje, veel succes nog met je onderzoek de komende tijd en blijf vooral genieten! Ik ben trots op je!

    Heel veel liefs en een hele dikke knuffel,

    Leep

  • 28 April 2009 - 07:23

    Marleen:

    Hey Suus,

    Jeetje, de tijd vliegt echt! Zo te lezen heb je het erg naar je zin! Leuk hoor!

    T zou wel leuk zijn als je een keer mee mag naar een bevalling, dan weet je tenminste echt hoe dat gaat!

    Nou meissie, take care! Maar dat zal vast lukken!!!

    Kussie marleen

  • 28 April 2009 - 08:10

    Ton:

    Hoi Suus,

    Toevallig achter de pc en zomaar je verhaaltje gelezen, blij dat het zo goed met je gaat! Leuk om met die verschillende mensen kennis te maken en te kunnen communiceren lijkt me. Veel plezier daar nog en pas goed op je zelf hoor.
    Grtjz Martha en Ton

  • 28 April 2009 - 11:38

    Leonie:

    Hee lieve Suus,

    Goed om weer iets van je te horen en om je even op de foto te zien. Heel veel succes nog de komende 3 weken in Ruangwa. Dikke kus van hier! Leonie (x Jep)

  • 29 April 2009 - 15:59

    Laura:

    Hoi Suus!
    Klinkt echt super daar hoor! En wat een interessante dingen uit die interviews, toch heel anders als de dingen die ik hoor ;)
    Nou meid zet hem op daar! Wij gaan lekker koninginnenacht en -dag vieren.
    xxLaura

  • 30 April 2009 - 16:38

    Roos De Groot:

    He suusje!

    Klinkt echt superinteressant en heftig...
    Leuk dat het allemaal zo lekker gaat, ben ik blij om..
    ben je al een beetje gewend om zo aangestaard te worden?
    En nog koninginnedag gevierd daar? ;)
    dikke kus!

  • 04 Mei 2009 - 09:05

    Sanne:

    Heeey Suus,

    Wat fijn dat het goed gaat met je onderzoek en dat je eindelijke een goede tolk hebt gevonden. Het klinkt super spannend en interessant allemaal, m.n. die speciale handelingen/rituelen waar ze in blijken te geloven en wat hun gedrag beinvloedt! Waarschijnlijk een heel belangrijk resultaat van je onderzoek, denk je niet?
    Ik heb vorige week m'n 1ste versie ingeleverd! Deze week aan m'n presentatie werken die ik volgende week dinsdag heb. Daarna nog 1,5 week om het commentaar te verwerken en alles in te leveren. Pff.. het gaat zo snel! Vandaag, precies over een maand stap ik ook in het vliegtuig! Succes nog ff je laatste weken in Ruangwa, daarna genieten van je welverdiende break!
    Heel veel liefs en we mailen! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Ruangwa

Tanzania!!

Recente Reisverslagen:

01 September 2009

Verslag van de Kili en safari

21 Augustus 2009

DE TOP IS BEREIKT!!!

04 Augustus 2009

Karibu Kilimanjaro!

16 Juli 2009

Er is een tijd van komen en gaan...

23 Juni 2009

Lindi Town: jua, ufukwe, bahari!
Susanne

Hoi allemaal! Zoals jullie weten ga ik voor twee maanden vrijwilligerswerk doen in Ghana! Ik woon eerst voor 5 weken bij een modern ghanees gastgezin en daarna voor 3 weken bij een gezin in een traditioneel dorpje. Ik ga lichamelijk gehandicapten vrouwen engelse les geven. smiddags geef ik hun oudere kinderen les en doe ik spelletjes met de jongsten.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 37855

Voorgaande reizen:

27 Maart 2009 - 28 Augustus 2009

Tanzania!!

02 Juli 2007 - 03 September 2007

Ghana!!

Landen bezocht: