naar de kerk! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Susanne Beentjes - WaarBenJij.nu naar de kerk! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Susanne Beentjes - WaarBenJij.nu

naar de kerk!

Door: susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

15 Juli 2007 | Ghana, Tamale

Het is vandaag zondag en niet zoveel te doen dus. Wel vanmorgen naar de kerk geweest met lianne en sadia (dochter van grandma).Het was erg indrukwekkend!Iedereen zingen, dansen, lachen..veel leuker dan in Nederland! We moesten ons wel eerst voorstellen voor 100 man :)
Het lesgeven gaat al een stuk beter. Ik geef Senab les. Ze is alleen doof en spreekt ook geen engels dus het is handen en voetenwerk, maar ze gaat al vooruit. Ook proberen we af en toe wat klassikaal les te geven. Al is het soms best moeilijk om al hun aandacht erbij te houden. Ze zijn vaak zo moe omdat ze thuis ook hard moeten werken. Alhassan (een leerling) is de laatste tijd niet zo in z'n hum, omdat zn dochtertje malaria heeft en dus heel erg ziek is. Van de week moest hij weer met haar naar het ziekenhuis dus kon hij niet naar ons schooltje komen.
Met de kinderen proberen we elke middag leuke dingen te doen. Ik had scoubidoutouwtjes uit nederland meegenomen, dus ik heb ze dat een beetje geleerd. Al had ik wel gedacht dat ze het sneller zouden oppakken.Ze zijn hier denk ik toch meer het 'ruigere werk' gewend ipv dit fijne gepiel. Vandaag zag ik weer vrouwen met grote emmers water op hun hoofd en mannen hard aan het werk. De timmermannen maken kasten, bedden en bankstellen. Oja, wat me hier opvalt: ze houden een zaag hier andersom vast (met de punt naar beneden)..! Ik zal proberen er een keer een fototje van te maken. Al luieren de mensen hier ook veel(toch veelal de mannen). Ze slapen dan gewoon op straat. De vrouwen houden hier tochwel de boel draaiende: hebben een winkeltje, verzorgen de kinderen, bereiden het eten. Iederen kletst met elkaar. Je ziet hier niet zozeer dat'die wel bij die zal horen'. De mensen leven hier veel meer samen. Al zal dat ook wel nodig zijn om te kunnen overleven. Als je iemand tegenkom is het gebruikelijk om zeker gedag te zeggen en het wordt ook op prijs gesteld als je vraagt naar diegene zn naam en hoe hij/zij zich voelt. Soms best vermoeiend..maar het went al steeds meer en het heeft toch ook wel wat.
Eergisteren gingen we bij het schooltje kijken die is opgericht door 'kids active'. We gingen met de taxi heen. Ik zat voor in gepropt naast Bash. Vliegt opeens de autodeur open..!Gelukkig reden wel nog niet zo hard dus we konden er nog wel om lachen ;) Het schooltje zag er mooi en gezellig uit. Ze hebben alleen nog wel veel spullen nodig zoals schriften, potloden en pennen. En daar zijn de kids echt dol op! Ik ging ook een keer met onze schoolkinderen kleuren. Ik had veel kleurplaten uit nederland meegenomen. En ze waren lettelijk aan het vechten om de spullen..!In ghana zijn ze gewent om elkaar te slaan. Maar bij juf suus mag dat niet (streng he)..!Al hebben ze daarna heerlijk zoet samen gekleurd.
In het gastgezin gaat alles goed. Grandma heeft een computer gekocht!Ze vroeg of ik het haar een beetje wilde uitleggen. Maar we kwamen niet ver, want de helft van het toetsenbord deed het niet..maar als het goed is heeft ze nu een nieuwe.Vandeweek met het hele gezin gekookt.Ja, ook ik werd aan het werk gezet. We gingen ' riceballs met groundnut soup' maken. Het was best lekker, maar helaas smaakte het weer een beetje 'visserig en tomaterig'. maar het was een gezellige avond. We hebben oma belooft om volgende week hutspot te maken of pannenkoeken! vanmiddag heb ik ze ook 'cup a soup' laten proeven. ze vonden het heerlijk!
Ik denk dat mn verhaal wel weer lang genoeg is voor nu..de volgende keer zal ik proberen om er weer wat fototjes op te zetten.

Doei allemaal! liefs suus

  • 15 Juli 2007 - 16:17

    Jantiene:

    Hey suus,
    Wat leuk om weer wat van je te horen!
    Ik zie je al staan in de kerk, prachtig! Lijkt mij echt tof om mee te maken. lekker zingen en lachen!
    Oh ja bobby is hier en heeft het erg naar zijn zin, je krijgt de groetjes :)
    en suus is hutspot niet te zwaar voor hun maag! met al die aardappelen?
    Nou ja ik wens je veel plezier met lesgeven en met het knutselen.
    En je krijg de groetjes van jantiene, Bernd en Bobby

  • 15 Juli 2007 - 17:46

    Laura:

    hej suus!
    wow wat een verhalen! ik ben net terug uit lazarote maar mijn verhalen zijn niet zo indrukwekkend. ik heb alleen schildpadjes en vogels gezien haha! maar het was wel heel leuk ;)
    jij hebt het goed naar je zin als ik het zo lees! leuk man! en super dat het goed klikt met het gastgezin waar je verblijft, dat is natuurlijk wel fijn.
    nog veel plezier he! ik ga de rest van de vakantie werken :(
    en ik kijk uit naar je volgende verhaal weer!
    doe voorzichtig! en je autogordel om :P
    xxlaura

  • 16 Juli 2007 - 08:31

    Nadine :

    Hey suus,
    Nou je beleeft echt heel veel daar he !! vind het erg leuk om te horen dat je het zo naar je zin heb meid, en pannekoeken maken is natuurlijk helemaal lekker kun je toch nog wat anders eten :P
    veel plzier meid en ik lees je volgende verhaaltje natuurlijk weer
    kus en veel liefs nadine
    Oh ja doe je de volgende keer wel goed de deur dicht hahah :)

  • 16 Juli 2007 - 12:55

    Jesse:

    Hey Suus,
    Ik vind je verhalen heel mooi en ik zou graag nog veel meer foto's zien! Ik hoop dat je het daar leuk hebt en veel succes!

    Groetjes Jesse

  • 16 Juli 2007 - 12:58

    Maike En Leep:

    Dag lieve Suus,

    We hebben weer vol bewondering je verhaal gelezen! Super goed dat je dit aan het doen bent, je betekent vast heel veel voor de mensen daar! Heb je ook nog af en toe een momentje voor jezelf?
    Wij zitten nu in Changmai, en zijn nog niet echt onder de indruk van deze (vieze stink-) stad.. Morgen door naar Changrai en daarna relaxen op Ko Chang!
    Heel veel plezier nog daar en we blijven je volgen!

    Heel veel liefs en een dikke kus,

    Maike en Leep

  • 16 Juli 2007 - 14:28

    Joost En Marleen:

    Hey suusie,

    Wat leuk wat je daar allemaal meemaakt....! Zo'n andere wereld. Zo te lezen zijn de kids helemaal blij met de komst van "juf suus". Echt leuk!

    Ook echt stoer om daar naar de kerk te gaan. Dat zou ik ook wel eens mee willen maken hoor!!! Iedereen die lekker meedoet met alles, dat doen wij stugge hollanders niet...

    Nou juffie, veel plezier daar nog en we wachten met smart op je volgende berichtje!

    Kussie joost en marleen

  • 16 Juli 2007 - 14:46

    Linda En Ad:

    He meisie,
    wat leuk om te lezen dat je, je daar goed vermaakt. en de fotos van de vorrige keer vond ik er mooi.
    het echte leven daar, om daar tussen in te zitten zal ook wel speciaal voelen.
    ( ik benijd je )
    zet hem op voor de aankomende weken.

    liefs linda en ad.

  • 16 Juli 2007 - 17:07

    Leonie En Jesper:

    Hee meisie!
    Wat een mooie verhalen allemaal. Ik merk dat je geniet.. goed zo!
    Wij zitten hier met regen en onweer en moeten nog 12 dagen wachten voor wij ook in het vliegtuig stappen!
    Schrijf je gauw weer een verhaal? Het is zo leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt!
    Doe voorzichtig en geniet lekker lieverd!

    Dikke kussen Jesper en Leonie

  • 16 Juli 2007 - 18:47

    Jantiene:

    Hey Suus,

    Je kan er 100 foto's op zetten en ook nog een video als je wil :) veel plezier ermee.

    Dikke kus Pien en Bernd

  • 17 Juli 2007 - 09:17

    Edith:

    zo te zien gaat het goed bij jou, en ik neem aan dat het mooi weer is bij jou . op dit moment heb ik vakantie en het is beroert weer maarja ik heb even vrij , even niets verplicht.
    he lievert geniet ervan en we horen gauw van je. mooie fotos trouwens dikke kus van mij groetjes edith

  • 18 Juli 2007 - 18:31

    Peter En Annie:

    Prachtige verhalen en foto's Suus! Wat zien die kindertjes er schattig en lief uit!Je zou ze bijna meenemen! Wij genieten van je belevenissen en ga vooral zo door met schrijven en fotograferen!Heel veel succes met alles en de hartelijke groeten van ons allen uit Castricum.

  • 20 Juli 2007 - 11:46

    Martha:

    Hoi Suus,
    Wat een lieve kinderen!Of zijn ze ook wel eens vervelend?
    Hier vanmiddag ook zware regen!
    Veel plezier nog en groetjes,
    Martha

  • 25 Juli 2007 - 20:32

    Opa En Oma:

    Hee Suus,
    Leuk dat wij hier nu verbinding met je kunnen krijgen. We staan er versteld van wat je allemaal hebt gedaan. Petje af! We wensen je veel wijsheid en sterkte toe. Het moet vreselijk vreemd voor je geweest zijn om je enigzins aan te passen aan de omstandigheden en gewoonten daar.
    En natuurlijk veel liefs!
    Groetjes Oma en Opa

  • 25 Juli 2007 - 21:43

    Harry En Karin:

    Hi Suus,

    Net terug uit Turkije en daar heerlijk genoten van het mooie weer, cultuur en eten. Maar dat weegt niet op wat jij daar meemaakt. Wij zijn trots op je en deze ervaring neemt niemand je meer af! Vanaf nu gaan we je ervaringen uit het verre Ghana volgen. Wij wensen je uit het kille Nederland alle goeds toe.
    Groetjes van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Hoi allemaal! Zoals jullie weten ga ik voor twee maanden vrijwilligerswerk doen in Ghana! Ik woon eerst voor 5 weken bij een modern ghanees gastgezin en daarna voor 3 weken bij een gezin in een traditioneel dorpje. Ik ga lichamelijk gehandicapten vrouwen engelse les geven. smiddags geef ik hun oudere kinderen les en doe ik spelletjes met de jongsten.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 37890

Voorgaande reizen:

27 Maart 2009 - 28 Augustus 2009

Tanzania!!

02 Juli 2007 - 03 September 2007

Ghana!!

Landen bezocht: